تقابل سخت ناوگان سنتی حمل و نقل با تاکسی اینترنتی



به گزارش ایرنا، مدتی است شرکتی با نام تاکسی همراه آگهی های استخدامی در شهر سنندج توزیع می کند و به دنبال بکارگیری راننده برای این شرکت است.
تاکسی همراه نوعی از تاکسی اینترنتی است که با بهره گیری از اپلیکیشن یا نرم افزار نصب شده بر روی تلفن همراه به مشترکان خود خدمات ارائه می کند.
مشتری یا مسافر می تواند از طریق این نرم افزار در هر مکان و زمانی (حوزه شهری) درخواست تاکسی کند و هزینه را از طریق همان نرم افزار یا به صورت نقدی به راننده پرداخت کند.

** امکان ردیابی، امنیت را در تاکسی همراه بیشتر می کند
یکی از مسئولان این طرح در سنندج به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت ما قرار بود از هفته پیش شروع شود اما بدلیل مشکلی که در نرم افزار مورد استفاده ایجاد شد، چند روزی به تاخیر افتاده است.
کیوان نیلی با بیان اینکه نرم افزارهای تاکسی اینترنتی مربوط به تهران است و قصد دارند در کردستان نیز فعال شوند، افزود: نرم افزار تاکسی همراه مورد استفاده ما کاملا بومی است و حتی امکانات بیشتری نسبت به نسخه های مشابه خود دارد.
به گفته وی، این نرم افزار امکانی همچون ردیابی دارد که برای اطمینان بیشتر از اینکه مسافر در چه مسیری حرکت می کند مورد استفاده قرار می گیرد.
نیلی با اشاره به اینکه برای رفاه خانواده ها از رانندگان بانو نیز در این سیستم بهره گرفته می شود، اظهار کرد: ما از رانندگانی که بکار می گیریم درخواست ارائه گواهی عدم سوء پیشینه می کنیم و هر کسی در این شرکت به عنوان راننده انتخاب نمی شود.
وی در مورد مجوزهای لازم برای فعالیت تاکسی همراه گفت: از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت و نماد اعتماد صنعت، معدن و تجارت را نیز کسب کرده ایم.
با توجه به پیگیری های خبرنگار ایرنا، تاکسی همراه از اداره کل صنعت، معدن و تجارت و یا سازمان تاکسیرانی شهرداری سنندج مجوزی ندارد و مجوز نماد اعتماد را نیز از تهران دریافت کرده است.

** فعالیت تاکسی های اینترنتی باید طبق شیوه نامه وزارت کشور باشد
مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری سنندج می گوید: قرار است شیوه نامه ای برای تاکسی های اینترنتی از سوی وزارت کشور تدوین و ابلاغ شود که اگر این شیوه نامه بدست ما برسد می توانیم براساس آن بر فعالیت تاکسی اینترنتی در سنندج نیز نظارت کنیم.
عرفان فتحی افزود: با توجه به اینکه تاکسی همراه جوازی کسب نکرده است، اگر در زمان فعالیت مشکلی برای مسافری پیش بیاید خود این شرکت پاسخگو خواهد بود.
وی با بیان اینکه حمل و نقل درون شهری بر عهده شهرداری است و نظارت بر رانندگان نیاز به گزینش دارد؛ تاکید کرد: شیوه سنتی استفاده از تاکسی تغییر می کند و باید از تکنولوژی های نو هم بهره گرفت که ما هم استقبال می کنیم اما این امکان باید طبق شیوه نامه ای باشد که هنوز در اختیار نداریم.

**رانندگان تاکسی همراه سنندج بیمه نمی شوند
رئیس اتحادیه تاکسیرانی سنندج نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما نامه ای برای اداره اماکن نیروی انتظامی می نویسیم تا از فعالیت تاکسی همراه جلوگیری کند چرا که مجوزی برای این کار ندارند.
بیژن کاظمی افزود: در مجموع کار تاکسی های اینترنتی شاید در شهرهای بزرگی همچون تهران مثمر ثمر باشد اما در شهری همچون سنندج که تعداد تاکسی زیاد است و سه هزار راننده تحصیل کرده در این حوزه کار می کنند بر مشکلات می افزاید.
وی یادآور شد: رانندگانی که برای نرم افزار تاکسی همراه کار کنند بیمه شامل آنها نمی شود در حالیکه رانندگان تاکسی شهری یا تاکسی تلفنی می توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

**مجوزی از اماکن نیروی انتظامی دریافت نشده است
با اینکه نیلی از مسئولان تاکسی همراه در سنندج می گوید که در خصوص شروع کارشان به پلیس فتا اطلاع داده اند، اما رئیس پلیس فتای کردستان به ایرنا گفت: هنوز در رابطه با فعالیت تاکسی اینترنتی اطلاعی به ما داده نشده است.
فرامرز شاکری افزود: علاوه بر اینکه باید به فتا اطلاع داده شود باید از اماکن نیروی انتظامی نیز مجوز فعالیت داشته باشند.

** امنیت دغدغه اصلی در رابطه با استفاده از تاکسی های اینترنتی
ماجرایی که اخیرا حول یکی از برندهای تاکسی های اینترنتی در تهران رخ داد و یکی از مسافران آن مورد اذیت و آزار قرار گرفت بار دیگر حرف و حدیث مرتبط با فعالیت این تاکسی ها را افزایش داد.
راننده متخلف با مدارک هویتی جعلی توانسته بود جذب این سیستم شود و همین نگرانی ها در مورد نحوه بکارگیری رانندگان را بیشتر کرده است.
در حال حاضر امنیت مسافرین در این نوع تاکسی ها دغدغه اصلی جامعه است و ارگان های مختلف نیز این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار می دهند.
سنندج که به شهری معروف است که تاکسی های زیادی در آن فعالیت می کنند و بدلیل میزان بالای بیکاری در این شهر، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه نیز راننده تاکسی شهری یا تاکسی تلفنی شده اند.
حال فعال شدن این نوع تاکسی در چنین شهری از سویی نگرانی ها را افزایش داده که موجب کاهش درآمد رانندگان بخش حمل و نقل درون شهری می شود و حتی ممکن است منجر به بیکاری برخی ها شود و از سوی دیگر این سئوال را پیش می آورد که اصلا تاکسی اینترنتی در شهری با وجود این تعداد تاکسی به نتیجه می رسد و موفقیتی کسب می کند.
فعال شدن تاکسی های اینترنتی در شهر بزرگی همچون تهران که نسبت به شهرهای دیگر کشور کمتر سنتی است هم با مشکلات زیادی از جمله فرهنگ سازی استفاده از این سیستم روبرو بود، باید ببینیم در سنندج که یک شهر کوچکتر و سنتی تر است می تواند به توفیقی برسد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102



انتهای پیام /*










شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید